zespół aspergera konformizm hedonizm manipulacja filmy psychologiczne przemoc psychiczna świadomy sen choleryk motywujące cytaty

Stres destrukcyjny

  • Udostępniam:

Stres

Przyśpieszony oddech, spocone dłonie, balansowanie „z nogi na nogę”, serce walące niczym zniecierpliwiona żona, która zapomniała kluczy do drzwi wejściowych w zimową noc. To niektóre z przejawów niszczycielskiego stresu, który doświadczył chyba każdego… Dynamiczne tempo życia powoduje, że stres dotyka coraz częściej i coraz więcej. Stres bombarduje w pracy, bo szef ma zły dzień i nie te oczekiwania, kierując samochodem, bo ktoś zapomniał, że na ulicy nie jest sam, robiąc zakupy, bo znów wszystko jest takie i drogie i nie takie jak powinno.

Stres jest reakcją jednostki na sytuację stresogenną. Jest wiele przyczyn stresu, które różnią się w zależności od okoliczności. Czynnikiem stresu w pracy może być niespodziewany przydział obowiązków, w domu – dziwne zachowanie partnera, w szkole – wymagający nauczyciele. Miliony ludzi stresuje także codzienność. Jednym z nich jestem ja, a tym, co wzbudza u mnie nerwowość najbardziej jest poruszanie się samochodem i obserwacja zachowań innych kierujących. Podobne ekscesy przeżywa blisko połowa Francuzów, dla których największym stresem jest dojazd do pracy. Paradoksem stresu jest to, że podnosząc tempo życia, aby otoczyć się większym komfortem, narażamy się na stres, który ten komfort skutecznie atakuje.

Jednym ze sposobów na radzenie sobie ze stresem jest zdystansowanie się, oddalenie od stresogennego czynnika. Każdego z nas relaksuje co innego. Może być to gorąca kąpiel, rozmowa z ukochaną osobą, wyjście ze znajomymi lub aktywność fizyczna. Niektórzy stosują tzw. system nagród. To technika polegająca na wizualizacji nagrody, którą dostarczymy sobie po tym, jak poradzimy sobie w stresującej sytuacji. Myślenie o przyjemnych rzeczach również może zwalczać stres.

Kolejne spojrzenie na stres wiąże się z odrębnym nastawieniem, które go niejako bagatelizuje. Opiera się na pozytywnym myśleniu i traktowaniu stresu, jako coś możliwego do pokonania. Traktowanie stresu wrogo pozwala na zupełną ignorancję, koncentrację na wykonywanym zadaniu. Innym sposobem jest także modlitwa.

Na słowo „stres” w głowach powstają negatywne obrazy. Okazuje się jednak, że także w tym przypadku warto zadbać o równowagę. Dlaczego? Nasilony i częsty stres ma niekorzystny wpływ na organizm, badania potwierdzają, że jest przyczyną niektórych chorób. Mam na myśli nie tylko rozstrojenie układu pokarmowego czy kłopoty ze snem. Silny i długotrwały stres wiąże się z wydzielaniem zbyt dużej ilości kortyzolu (tzw. hormon stresu), co służy rozwojowi cukrzycy, miażdżycy czy nadciśnienia. Ponadto stres niekorzystnie wpływa na układ odpornościowy i zwiększa podatność na infekcje. Z drugiej strony – brak stresu często powoduje zbytnie rozluźnienie. Taką zależność łatwo zaobserwować w sporcie – ten, kto obejmuje prowadzenie, często w wyniku obniżenia poziomu koncentracji pozwala sobie na proste błędy. Gdzie w takim razie jest złoty środek? Każdy z nas ma inne potrzeby i warunki, przez co nie ma jednej odpowiedzi na to pytanie. Jednak mimo wszystko warto znać swoje optimum stresu. Zbyt mocna dawka paraliżuje, optimum – motywuje i pobudza.

Stres destrukcyjny
5 (100%) Głosów: 6

Podobał Ci się ten artykuł? Daj nam motywację do pisania kolejnych udostępniając go :)

Tags:
  • Udostępniam:

Jeden komentarz

  1. Lilka 2 lata temu

Dodaj komentarz

Stres destrukcyjny

Czas potrzebny do przeczytania artykułu: 2 min
Przeczytaj inne artykuły Destrudo
konflikt
Twarzą w twarz z konfliktem #2

ISTOTA KONFLIKTU, CZYLI KRÓTKA CHARAKTERYSTYKA… Konflikt obejmuje ogół różnic pomiędzy ludźmi, z których wywodzą się konsekwencje w postaci zachowań, postaw...

jakwygraczdepresja-800x500
Kilka interesujących faktów o depresji

Ludzie dotknięci depresją czują się niepotrzebni, bezradni, nie mają nadziei i myślą, że ich życie wymknęło się spod kontroli. Depresja...

Zamknij