Starość też radość!

  • Udostępniam:

Starość

Starość jest naturalnym procesem biologicznym, od którego nie ma ucieczki. Pierwsze siwe włosy (choć te mogą również wystąpić za młodych lat) czy zmarszczki podpowiadają nam, że trzeba się powoli zacząć oswajać z myślą, że nasze ciało przechodzi już do innego etapu. Natomiast jedno jest pewne – starzenie się nie powinno sprawić, że popadniemy w depresję!

Mniej więcej co 7 lat każdy człowiek całkowicie się zmienia. Głównie dotyczy to komórek naszego ciała, które przez ten czas ulegają całkowitej wymianie. Natomiast na miejsce tych starych, „zużytych”, pojawiają się nowe, które przejmują ich funkcje. Co powoduje, że ten proces jest zakłócony i nie przebiega tak dobrze, jak powinien? Oczywiście nadmierna ekspozycja słoneczna, brak jakiejkolwiek aktywności fizycznej, palenie papierosów, niezdrowe odżywianie etc. Wszystkie te czynniki mają wpływ na to, iż spowalniamy, a nawet hamujemy wytwarzanie enzymu – telomerazy, która ma za zadanie przedłużać życie naszych komórek. Nieprawidłowości w jego pracy skutkują również ryzykiem zachorowania na raka czy chorób serca.

Czy możemy sobie jakoś pomóc? Naturalnie! Zdrowy i aktywny tryb życia, dobrze zbilansowana dieta, robienie profilaktycznych badań, nieustanny rozwój i praca umysłowa oraz… seks (!) – to wszystko skutecznie spowalnia proces starzenia się naszego ciała, ale także mózgu. Niemniej jednak nie jesteśmy w stanie całkowicie go zatrzymać i każdy z nas kiedyś będzie musiał oswoić się z tą myślą, że to wreszcie nastąpi. Ponadto w opinii publicznej krąży wiele szkodliwych mitów na temat starzenia się, które należy rozgromić!

  1. Demencja musi być nieodłączną towarzyszką starzenia się

Demencja jest również nazywana „chorobą starości” i kojarzymy ją ze spadkiem zdolności umysłowych, utratą pamięci oraz z brakiem możliwości koncentracji. Kiedy lekarze badali mózg 115-letniej kobiety, okazało się, że w jej komórkach mózgowych nie znaleźli żadnych objawów tej przypadłości. Oznacza to, że nie powinniśmy starzenia się jednocześnie łączyć z zanikami pamięci. Dowiedziono, że codzienne „ćwiczenia mózgu” i bycie stale aktywnym umysłowo skutecznie zmniejsza ryzyko związane z zapadnięciem na ową chorobę.

  1. Nie ma sensu zacząć ćwiczyć po 50-tce, skoro nigdy wcześniej tego nie robiliśmy

Pamiętajcie, że na sport nigdy nie jest za późno! Niedawno przeprowadzono badania wśród 100-osobowej grupy 80-cioletnich mężczyznach i kobietach. Polegały one na tym, że grupa miała przez 10 tygodni regularnie ćwiczyć, w tym podnosić (oczywiście niewielkie i dostosowane do ich możliwości) ciężary. Co się okazało? Po zakończeniu eksperymentu okazało się, że wszyscy zwiększyli swoją masę mięśniową o średnio 110%! Ponadto dzięki temu badaniu szybciej oraz pewniej chodzili i ogólnie znacznie polepszyła się ich sprawność fizyczna. A więc, można? Oczywiście, że można!

  1. Seks kończy się wraz z wiekiem

Nie ma większego kłamstwa. Nie dajcie sobie wmówić, że jak już nie macie 20 lat to seks nie jest dla Was! Według badań przeprowadzonych na grupie 3005 kobiet w wieku od 57 do 85 lat, aż 79% przyznało, że jest ciągle seksualnie aktywna. Pamiętajcie jednak, że choroby przenoszone drogą płciową mają takie same „możliwości” za młodu, co i w dojrzałym wieku.

  1. Starość jest ciężka i depresyjna

W depresję można wpaść zawsze i jest to całkowicie niezależnie od wieku. Natomiast to działa w dwie strony, również szczęśliwym i zadowolonym z życia można być po 70-tym roku życia. Ważne, by zaakceptować fakt, że taka jest kolej rzeczy i przyjąć ją spokojnie, a nie walczyć z nią. Depresji jednak nie należy lekceważyć i trzeba pójść z nią do lekarza, ponieważ nieleczona może doprowadzić do wylewu, zapalenia płuc czy nawet Parkinsona.

  1. To kobiety bardziej boją się o starość

Absolutnie nie jest to prawda. Kobiety mają dużo znacznie bardziej pozytywną perspektywę starości niż mężczyźni. Według Centrum zasobów zdrowia kobiet, to właśnie panie przyjmują przemijanie czasu ze spokojniej i traktują je, jako przygodę dającą nowe możliwości.

  1. Ból oraz niepełnosprawność wynikająca z artretyzmu jest nieunikniona

Choć zapalenie stawów występuje znacznie częściej u osób starszych ze względu na zużycie chrząstki miękkiej, która uniemożliwia tarcie stawów oraz kości, to można do pewnego stopnia zmniejszyć ryzyko jej występowania. Ważne, byście uprawiali jakiś sport, utrzymywali stałą wagę, nosili wygodne buty oraz zdrowo się odżywiali.

Diabeł nie taki straszny jak go malują, prawda? 😉

Starość też radość!
5 (100%) Głosów: 1


Następny artykuł serii -

Podobał Ci się ten artykuł? Daj nam motywację do pisania kolejnych udostępniając go :)

  • Udostępniam:

3 komentarze

  1. Marta 3 lata temu
  2. Kocia 3 lata temu
  3. Zocha 3 lata temu

Dodaj komentarz