Jak radzić sobie z uzależnieniem od słodyczy?

  • Udostępniam:

Jak rozpoznać uzależnienie od cukru?

Uzależnienie od słodkości polega na ciągłej ochocie podjadania produktów zawierających cukier. Może być on w spożywany w postaci czekolady, cukierków, słodkich napojów. Objawy mogą nasilać się podczas okresu jesienno-zimowego, kiedy odczuwamy obniżenie nastroju, jak i wtedy, kiedy towarzyszy nam silny stres.

Nałóg ten można porównać z nałogiem alkoholowym, tytoniowym czy narkotykowym, a nawet uzależnieniem od zakupów czy gier hazardowych. W przypadku uzależnienia od cukru ciągle myślimy o słodyczach, sięgamy po nie o każdej porze, podjadamy lub objadamy się bez umiaru. Często większa ochota na spożycie słodkich produktów pojawia się w przypadku życiowych problemów i powoduje zaniedbywanie codziennych obowiązków.

Innymi objawami uzależnienia od słodyczy jest złe samopoczucie i rozdrażnienie, kiedy słodkości nie ma pod ręką, czy jedzenie słodyczy pomimo wyraźnych negatywnych konsekwencji takiej diety. Osoba uzależniona ciągle podjada, czuje głód związany z wahaniami glukozy albo ma zachowania kompulsywne. Wiele osób je słodycze w samotności, ukrywa się przed innymi.

Zmiana uzależnienia w dobrą dietę

Żeby pokonać uzależnienie, warto zacząć od przejścia na dietę, która zawiera mało węglowodanów. Można zastanowić się także o dietach pudełkowych. Z diety należy wyeliminować oczywiście cukier, ale także ograniczyć mąkę i wszelkie ziarna. Należy za to kupować produkty o niskim indeksie glikemicznym, które wchłaniają się wolno i zapewniają wielogodzinne uczucie sytości. Warto łączyć je z nabiałem, chudym mięsem czy jajkami, sięgać także po warzywa, ale ograniczyć spożywanie słodkich owoców czy bakalii, zastępując je na przykład orzechami, które są kaloryczne, ale szybko zmniejszają łaknienie.

Na rynku znajdziemy też sporo produktów, które mają słodki smak, a nie zawierają cukru. Dietetycy polecają jednak, by zwrócić uwagę na to, czy cukier nie został zamieniony na syntetyczny słodzik. Unikać też należy wszelkich produktów z syropem glukozowo-fruktozowym, który jest jeszcze bardziej szkodliwy niż cukier.

Osoby uzależnione od słodyczy często cierpią z powodu nadwagi i otyłości. Już samo wykreślenie z diety ciasteczek, czekoladek, ciast, napojów słodzonych pozytywnie wpływa na wagę i sylwetkę, zwłaszcza w początkowej fazie odchudzania, ale nie zawsze umożliwia całkowite pozbycie się nadmiernych kilogramów.

Często trzeba też zastosować długofalową dietę ograniczającą kalorie. Musi być ona jednak tak zaplanowana, by określoną dawkę kalorii przyjmować w 4-5 regularnych posiłkach. Jedzenie co 3-4 godziny i menu uwzględniające spore śniadanie i dwie przekąski między głównymi daniami, pozwolą na wyeliminowanie uczucia głodu. Zniechęcą też do sięgania po przekąski w chwilach kryzysu.

Jak zmniejszyć uzależnienie psychiczne?

Jedzenie słodyczy i innych słodkich produktów powoduje, że czujemy się odprężeni. Jeśli więc cukier jest sposobem na poprawę samopoczucia, najlepiej będzie poszukać czegoś, co działa podobnie. Oczywiście można sięgnąć po coś, co cukru nie zawiera, na przykład po słodycze ze stewią czy ksylitolem, ale jeszcze lepiej skupić się na innej czynności, niż jedzenie.

Można poszukać przyjemnego sportu albo wypróbować technik relaksacyjnych, poczytać książkę, obejrzeć film lub zadzwonić do przyjaciółki. Warto też zastanowić się nad ustaleniem pory zjadania posiłków i robienia zakupów. To często szukanie w sklepie produktu, który szybko zaspokoi ogromny głód, sprawia, że sięgamy przy kasie po batoniki lub ciasteczka.

Czasami potrzeba wiele samozaparcia, żeby pozbyć się ciągłej ochoty na “coś słodkiego”. W końcu uzależnienie od słodyczy jest równie trudne do wyeliminowania, jak każdy inny nałóg. Warto jednak podjąć wyzwanie, a z czasem sięganie po słodycze okaże się zupełnie zbędne.

Jak radzić sobie z uzależnieniem od słodyczy?
5 (100%) Głosów: 1


Następny artykuł serii -

Podobał Ci się ten artykuł? Daj nam motywację do pisania kolejnych udostępniając go :)

  • Udostępniam:

Dodaj komentarz