Facebook Twitter
    Portal psychologiczny
    Facebook Twitter
    • Interakcja
      • Osobowości
      • Związki i relacje
    • Choroby i zaburzenia psychiczne
      • Życie i śmierć
      • Uzależnienia
    • Seks
      • Pozycje seksualne
    • Ciekawostki psychologiczne
    • Psychoterapia
      • Psycholodzy
      • Psychiatrzy
      • Seksuolodzy
      • Neurolodzy
      • Psychodietetycy
      • Neurologopedzi
      • Psychoanalitycy
      • Psychoterapeuci
    Portal psychologiczny
    Home»Osobowości»Predyspozycje – prawda czy mit?
    Osobowości

    Predyspozycje – prawda czy mit?

    Katarzyna Jacher Katarzyna Jacher2023-06-16Jeden komentarz2 Mins Read
    Facebook Twitter LinkedIn Pinterest Tumblr Email Reddit VKontakte Telegram WhatsApp
    Share
    Facebook Twitter LinkedIn Pinterest Email

    Optymizm Optymalny

    Często trudności związane z realizacją określonego zadania tłumaczy się tzw. brakiem predyspozycji. To racjonalny powód czy zwykły ludzki wymysł – i całkiem dobry pretekst z kategorii placebo, czy też może predyspozycje faktycznie coś znaczą?

    Nie ulega wątpliwościom fakt, że w przeważającej części wygląd każdego człowieka jest określony wcześniej niż zainteresowany otrzyma możliwość podejmowania decyzji. Ku utrapieniu bardzo pochłoniętych przez kompleksy – nie wybieramy sobie koloru oczu, włosów, ani wzrostu i innych rozmiarów konkretnych części ciała. Ale czy równie niezależnie od nas są takie cechy jak chociażby pewność siebie czy asertywność? Istnieje popularny podział na ludzi, którzy łatwo uczą się języków obcych i tych drugich, którzy mówią w języku, który mieli za zadanie opanować od urodzenia. Prawda czy mit?

    Już w starożytności filozofowie doszli do wniosku, że człowiek rodzi się jako „biała kartka”, niezapisana tablica – tzw. „tabula rasa” itd. Teoria ewoluowała i na przestrzeni wieków różne interpretacje dopisywali chociażby Jan Duns Szkot czy John Locke. Skoro każdy z nas jest czystą kartką, każdy ma takie same predyspozycje, a zatem równe szanse do nabywania konkretnych umiejętności.

    Współcześni nauczyciele języków obcych opracowują nowe systemy nauki, opierające się chociażby o najczęściej używane słowa. Trenerzy personalni wypracowują z klientami lepszą pewność siebie poprzez proste zadania. A w branży rozwojowej znajdziemy już „life coaching” odpowiedzialny za pracę nad konkretnymi umiejętnościami interpersonalnymi. Gdzie zatem – w obliczu sukcesów odnoszonych przez nauczycieli i klientów tych grup – są predyspozycje?

    Różnorodność i wielokulturowość wychodzi naprzeciw tym wnioskom i wykazuje, że wśród ludzi występują znaczące różnice na poziomie umysłowym. Odpowiedzią na to pytanie może być środowisko w procesie dojrzewania.

    Popatrzmy dla przykładu na dwie różne osoby. Dziecko, które w afrykańskim plemieniu ćwiczy mięśnie nóg od bardzo wczesnego etapu, nauczy się chodzić i biegać wcześniej niż dziecko skazane na nosidełko. Analogicznie jest w przypadku umiejętności interpersonalnych. Dziecko pozbawione kontaktu z rówieśnikami nie rozwinie się w tej materii tak samo jak to, któremu zapewniono odpowiednie warunki do intelektualnego wzrostu.

    5/5 | głosów: 1
    Share. Facebook Twitter LinkedIn
    Katarzyna Jacher

      Pedagog wychowania przedszkolnego i edukacji wczesnoszkolnej, filolog słowiański ze specjalizacją bułgarystyka, przyszły literaturoznawca, z zamiłowania wizażystka. Absolwentka Akademii Ignatianum i studentka Uniwersytetu Jagiellońskiego w Krakowie. Pracownik Stowarzyszenia Rodzin i Przyjaciół Dzieci Specjalnej Troski „Dom Nadziei”. Miłośniczka psychologii, literatury rosyjskiej i Bałkanów.

      Powiązane artykuły

      Typologia: co to jest i jak ją zrozumieć?

      2023-09-21

      Człowiek zamknięty w sobie – Introwersja i zaburzenia

      2023-09-21

      Altruizm – definicja i praktyczne zastosowanie

      2023-09-19

      Jeden komentarz

      1. Znośnik on 2015-06-25 11:39

        Ponoć stymulujemy mózg pewnymi działaniami i przez to on się rozwija umożliwiając dalszy rozwój kolejnych umiejętności – to takie błędne koło. Wiadomo że ten rozwój nie jest diametralny i że nie nauczymy się nagle 20 języków tylkodlatego, że będziemy stymulować mózg ale ponoć dzieci, które mają lepiej rozwinięty lewy płat przedczołowy radzą sobie lepiej z zadaniami matematycznymi, a ponieważ jest on odpowiedzialny również za umiejętności manualne, to mogą również łatwiej rozwijać swoje umiejetności grania na instrumentach:)

        Reply

      Leave A Reply Cancel Reply

      Obserwuj nas
      • Facebook
      • Twitter
      Sprawdź to!
      O nas
      O nas

      Portal psychologiczny, w którym znajdziesz sporo na temat manipulacji, ale również m.in. skrajne i drastyczne obszary psychologii, które mogą nie być odpowiednie dla każdego.

      Najczęściej komentowane

      Hedonizm: Filozofia przyjemności w kontekście współczesnego świata

      2023-06-09

      Najlepsze filmy psychologiczne warte obejrzenia

      2023-06-07

      Czy samobójstwo to ostateczne rozwiązanie?

      2023-03-03
      Nowe komentarze
      • Bogdan - Tatuaże, czym tak naprawdę są?
      • Mila - Bezsenność – przyczyny, objawy, skutki
      • best59 - Hipnoza i autohipnoza, czy jesteś podatny?
      • dubickauwu - Świadomy sen – jak go osiągnąć?
      Facebook Twitter
      © Prawa autorskie 2011-2023 - Destrudo.pl
      Inwestowanie i oszczędzanie | Sztuczna inteligencja

      Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.