Spis treści
TECHNIKI MANIPULACJI – MANIPULACJA (21 technik)
Prześledźmy techniki manipulacji, które pomogą nam lepiej zrozumieć w jaki sposób próbuje się nami manipulować i co tak naprawdę znaczy manipulacja.
ZASADA KONTRASTU
Jesteś w sklepie i chcesz kupić komputer, który kosztuje powiedzmy: 4000zł. Po zakupie sprzedawca proponuje Ci dokupić do niego jeszcze jakieś głośniki, czy jakiś inny dodatek, po który do sklepu nie przyszedłeś. Cena dodatku (w tym wypadku głośników) to 200zł. Czy to jest manipulacja? – tak! Jest to przeważnie cena nie z tej niższej półki, ale czym jest 200zł w kontraście do 4000zł? Gdybyś przyszedł tylko po głośniki, takich drogich byś nie szukał, bo zapewne znalazłbyś lepsze w podobnej cenie lub tańsze. Kupując jednak produkt w 4000zł, te dwie stówki nie są porównywalne do ceny komputera i prawdopodobnie weźmiesz jeszcze te „super głośniki, przystosowane specjalnie do tego komputera”. Takimi marnymi hasłami posługują się sprzedawcy, a co bardziej przygnębiające – ludzie w to wierzą…
REGUŁA WZAJEMNOŚCI
- Kelnerka przynosi Ci zamówiony obiad, a Ty w zamian za to przeważnie dajesz jej napiwek.
- Hostessa częstuje Cię kawałkiem nowej czekolady, a Ty w zamian za to kupujesz całą tabliczkę.
- Dostajesz od Avonu (czy czegoś tam) próbkę perfum, a następnie kupujesz cały flakon (w szczególności dotyczy dziewczyn).
To również jest manipulacja. Dostając prezent czujesz wdzięczność i chciałbyś to jakoś pokazać osobie, która Cię tym prezentem obdarowała. Praktycznie zawsze prezent który dostajesz jest tylko bardzo małym drobiazgiem, w porównaniu do tego co kupisz, chcąc się odwdzięczyć, ponieważ inny sposób odwdzięczenia się na tę chwilę nie przychodzi Ci do głowy. Hostessa reklamuje czekoladę? – kupisz czekoladę. Jak tutaj wyjść z sytuacji z twarzą? Wystarczy pamiętać, że nie musisz brać małych prezentów (żeby nie było Ci niezręcznie, podczas gdy nie możesz się odwdzięczyć, bo np. nie masz obecnie pieniędzy a jakaś pani z oczami szczeniaka proponuje Ci, żebyś skosztował „jej ulubionej” czekolady) i nie musisz się odwdzięczać. Jeśli wziąłeś mały drobiazg i masz poczucie winy, spróbuj sobie z tym jakoś poradzić, np. tłumacząc sobie, że ta osoba, która dała Ci prezent tylko pracuje i musi to robić, poza tym narzuciła ci (bezczelnie!) określone zachowanie, które w 99,9% przychodzi do głowy, jeśli ktoś czymś Cię obdaruje. Jak ona mogła być takim ignorantem i miała gdzieś Twoje sumienie i wolność osobistą? Nie należy jej się za to żadna nagroda, poza tym – ty wcale nie potrzebujesz prezentu od niej. (Są to dość „dziwne” argumentacje, ale niekiedy skuteczne)
ZAMKNIĘTE PYTANIA
„Chcesz iść do kina na komedię, czy horror?” – pytający tak naprawdę zapewne szuka partnera/ki do kina i o to mu chodzi – czy pójdzie z nim do kina. Pytając w ten sposób po prostu ogranicza odpowiedź, bo z góry zakłada, że idą do kina i jako jedyny dylemat pozostawia wybór gatunku filmu. „Co chcesz zjeść ze mną na kolacji, kurczaka czy indyka?”, „Na destrudo.pl lubisz czytać artykuły dłuższe, czy krótsze?” – prawda, że proste? 😉
ZAANGAŻOWANIE
Idziemy do sklepu i wiemy, że chcemy kupić dany model komputera. Jesteśmy w sklepie, a sprzedawca mówi nam, że ten komputer to niezbyt udany model danego producenta i zaczyna wymieniać kilka drobnych wad. Brzmi absurdalnie, ale to także jest manipulacja. My, jako że szliśmy do sklepu z pewnym celem – będziemy dążyć do tego, żeby go zrealizować i zapewne powiemy sprzedawcy swoje argumenty przemawiające za tym modelem. „Nawet jak nie mam racji, to i tak ją mam”. Często jest tak, że w małej kłótni osoba, która wie, że nie ma racji, próbuje za wszelką cenę bronić swoich przekonań sypiąc absurdalnymi argumentami, często mającymi po prostu wytrącić z równowagi. Zaangażowanie w daną sprawę może być naprawdę bardzo zgubne.
PREZENT
Idziesz ulicą, ktoś podchodzi do Ciebie i prosi o 5 zł. Nie dasz mu – niby z jakiej racji? On widząc Twoją postawę prosi Cię już tylko o 50 groszy. W ten sposób dał Ci prezent w postaci zmniejszenia oczekiwań wobec Ciebie (ta nieświadomie [bądź świadomie] zastosowana manipulacja bardzo często jest skuteczna, o czym można się przekonać idąc choćby ulicą) . On dał Ci prezent no i teraz do Twojego sumienia uderza w/w reguła wzajemności. „50 gr? W sumie mogę mu dać, w końcu obniżył oczekiwania z 5zł do 50gr, tym samym dając mi prezent”. Inny przykład? – Jesteśmy w danym korytarzu supermarketu i widzimy drogie produkty. Idziemy dalej i dostajemy prezent w postaci pokazania nam tańszych substytutów. W podobny sposób działają wszelkie promocje i poskreślane ceny pierwotne, aby można było wpisać nową, mniejszą, atrakcyjną cenę. Niekiedy te ceny pierwotne nigdy nie były w użyciu i są dopisane tylko po to, aby można je było skreślić.
CYTATY
Manipulator często cytuje innych, aby pozbyć się emocji między sobą, a osobą manipulowaną. Powołując się na znane postacie, swoich znajomych czy też zupełnie zmyślone osoby może przekazać nam treści, które nasz świadomy umysł przyjmie zupełnie neutralnie, nie szukając w nich próby oszustwa, ponieważ jeśli miałby nas ktoś oszukać to byłaby to osoba, z którą obecnie rozmawiamy, a przecież ona tylko przytacza wypowiedzi innych.
AUTORYTETY
Banderas reklamujący WBK, Kondrat reklamujący ING, Fronczewski reklamujący Getin Bank i sporo innych ludzi, będącymi autorytetami publicznymi. Lubisz danego aktora i widzisz go w reklamie konta, a wiesz, że będziesz zakładał konto w banku. Skoro Twój ulubiony aktor reklamuje to konto, to dlaczego by nie założyć tam swojego konta? Autorytety można wykorzystać na naprawdę wiele sposobów, np. rozmowa dwóch uczniów z podstawówki: „jego starszy o 10 lat brat mówił, że Superman nie jest tak fajny jak Batman.” i dzięki takiemu nieświadomemu sposobowi manipulacji, obaj zaczną uważać Batmana za tego lepszego. Dziećmi jest naprawdę bardzo łatwo manipulować, o czym będzie można wkrótce przeczytać w kolejnym artykule.
PRAWO LIMITU
„ilość ograniczona”, „liczba miejsc limitowana”, „oferta ważna do” – jedna wielka ściema… Komu opłaca się sprzedawać chętnie kupowany produkt tylko do pewnego dnia? Jest to zwykła, tania zagrywka grająca na emocjach związanych z utraconymi możliwościami. Oczywiście nie zawsze to występuje, ponieważ sprzedawca może mieć np. nadwyżkę produktów o krótkim terminie ważności, które chce szybko sprzedać, jednak jeśli nie jest to przypadek, w którym sprzedawcy autentycznie zależy na szybkiej sprzedaży – jest to bardzo często stosowana, skuteczna technika manipulacyjna.
SYMPATIA
„Jesteśmy kolegami, pożycz dychę”. Często zdarza się tak, że działamy wbrew naszej woli, gdy osoba z nami związana prosi nas o coś. Decyzję tę powoduje nic innego, jak strach przed utratą przyjaźni. Jednak czy na pewno osoba, która nami manipuluje jest naszym prawdziwym przyjacielem?
KONFORMIZM
Motyw dość często wykorzystywany dla zabawy w dużych miastach. Pewnego dnia w pewnym mieście (za nic sobie nie przypomnę…) mała grupa ludzi postanowiła zrobić eksperyment i zaczęła bardzo szybko biec w jednym kierunku. W tym samym czasie grupa z nimi zaprzyjaźniona (również mała) dołączyła do nich i wspólnie bardzo szybko biegli w niewiadomym kierunku. Ludzie dookoła byli bardzo zdezorientowani i przerażeni do tego stopnia, że zaczęli biec z nimi. Do nich dołączali kolejni i już po pewnym czasie bieg z nimi dosłownie tłum, a z niego wyłaniały się tylko hasła typu: „tama pękła!”. Dziwne, prawda?
Zasadę konformizmu bardzo często wykorzystuje się np. w reklamach. „80% studentów chodzi do naszego klubu”, „nasza firma ma 100% zadowolonych klientów”, czy też w przypadkach „rodzinnych” – „Kowalscy z mieszkania obok mają zmywarkę, a my co?”. Mądrze użyte prawo konformizmu może przynieść naprawdę bardzo zadowalające rezultaty.
BŁĘDNE SKOJARZENIA
Nie wszystko co drogie jest dobre i nie każdy profesor jest nieomylny. Niektórzy często mają błędne skojarzenia związane z danym towarem. To, że jest on ładnie opakowany i drogi naprawdę nie oznacza jego niezawodności. Ludzie patrzą = musisz być perfekcyjny, odpowiednia stylizacja = poważny i inteligentny człowiek i inne tego typu błędne skojarzenia mogą być kolejnymi narzędziami, które wykorzystuje manipulacja.
PRAWO OCZEKIWAŃ
„Zawsze się udawało, to dlaczego teraz ma się nie udać?”, „oni zawsze wygrywają, więc dlaczego dzisiaj mają przegrać?” – Manipulant często również wykorzystuje wcześniejsze doświadczenia osoby manipulowanej, by osiągnąć oczekiwany przez siebie skutek. Pewne osoby stosują tę metodę, kiedy „natną” się na jakimś drogim produkcie. „On był taki drogi i jest rewelacyjny (…musi być…)”, podczas gdy w ogóle nie są z niego zadowoleni. Za wszelką cenę będą szukać potwierdzenia jego „rewelacyjności” tym samym próbując oszukać samego siebie. Prawo to nasila się, gdy felernym i drogim produktem najpierw zaczną się chwalić znajomym, a później odkryją jaki ten produkt jest naprawdę.
ZAINTERESOWANIE
Kevin Hogan kiedyś pokazywał tę metodę na swoim wykładzie dotyczącym NLP. Chodzi tutaj o to, aby zainteresować osobę dając jej coś do ręki. Wzmacnia to efektywność słów wypowiadanych później przez manipulatora.
UKRYTE KOSZTY
Najpierw zainteresowanie towarem, a gdy już osoba, której manipulacja bezpośrednio dotyczy, praktycznie zdecyduje się na podpisanie umowy czy kupna towaru, wtedy manipulator zaczyna ujawniać ukryte koszty. Skoro już wystarczająco nakręcił na daną usługę, trudniej będzie z niej zrezygnować mimo ukrytych kosztów (to perfidna manipulacja, którą bardzo często stosują banki).
GRATIS
Do produktu/usługi za określoną cenę dodawany jest gratis mający wywołać wrażenie dodatkowej atrakcji. Działanie to obniża nasze wymagania co do produktu/usługi i spora grupa ludzi jest skłonna skorzystać mimo drobnych wad produktu/usługi, które być może dostrzegła wcześniej.
PRZYWOŁANIE POZYTYWNYCH EMOCJI
Manipulacja ta często jest stosowana w biurach podróży. Dla porównania mały kontrast oferty podróży do np. Egiptu: „Dwutygodniowy wyjazd do Egiptu, cena: 3000zł. Termin: 15 sierpień. Hotel: ***, all-inclusive…”(itd.) – jak widać są to „sztywne” informacje nie przywołujące żadnych odczuć. Porównajmy to teraz z ogłoszeniem wykorzystującym przywołanie pozytywnych emocji: „Dwutygodniowy wyjazd do słonecznego Egiptu z niesamowitym klimatem u nas już tylko za 3000zł. Wyobraź sobie siebie na złotej, egipskiej plaży z ciepłym morzem, z którego aż nie chce się wychodzić. W naszej ofercie dostępne są również wycieczki krajoznawcze, dzięki którym możesz zobaczyć niesamowite piramidy i przejechać się na wielbłądzie po pustyni Sahara. Gwarantujemy Ci niezapomniane przeżycia i 100% zadowolenia. Świetne wrażenia mogą potwierdzić opinie naszych zadowolonych klientów. Dołącz do nich również i Ty! Zapraszamy Cię na prawdopodobnie najlepszą podróż w Twoim życiu. Pozdrawiamy, biuro podróży XYZ” – bodajże A. Batko (psycholog) przeprowadził test i potwierdził skuteczność tej metody, ponieważ korzystając z niej zanotował zdecydowanie więcej zgłoszeń na usługę, którą reklamował, niż w przypadku niestosowania tej metody.
DROGIE DZIAŁANIE POPRZEDZONE TANIM
Zepsuł nam się komputer, nie potrafimy sami go naprawić, więc oddajemy go do kogoś, aby nam to zrobił. Robi to powiedzmy za 30zł, a następnie mówi nam, że przydałoby się wymienić kartę graficzną, którą on ma u siebie, sam może ją zamontować i idealnie nada się ona do naszego komputera. Skoro nam naprawił komputer (spełnił naszą prośbę za tanie pieniądze, bo np. jest to jakiś nasz bardzo daleki znajomy), to w sumie możemy skorzystać z jego oferty kupna karty graficznej, chociaż wcale nie braliśmy pod uwagę jej kupna wcześniej.
NIEZOBOWIĄZUJĄCA ROZMOWA
Z badań wynika, że jeśli osoba ma ulec danej ofercie to zrobi to prędzej, jeśli temat docelowy poprzedni niezobowiązująca rozmowa o mało istotnych problemach, w której opinie rozmówców będą podobne.
ZŁUDNE ZAPRZECZENIE
„Nie myśl o czerwonym samochodzie” – mózg nie przyjmuje słowa „nie”. Musi pomyśleć o czerwonym samochodzie, żeby wiedzieć o czym ma nie myśleć. Często może być to wykorzystywane w reklamowaniu się np.: „Nie myśl, że tylko destrudo.pl jest w stanie zaoferować Ci rzetelne artykuły dotyczące psychologii. Nie wyobrażaj sobie, że tylko dzięki destrudo.pl możesz stać się osobą, która posiądzie naprawdę wartościowe umiejętności perswazyjno-manipulacyjne. Nie tylko dzięki nam dowiesz się trudnodostępnych informacji dotyczących skrajnych i drastycznych obszarów psychologii.” – co pomyśli sobie osoba nie znająca tej techniki? „Hmm, w sumie musi to być dobry serwis, bo nie boi się konkurencji, mówi że nie są jedynym portalem udostępniającym takie informacje. Coś w tym musi być”. Teraz usuń z powyższej „reklamy” wszystkie słowa „nie”, to zobaczysz to, co mózg zrozumie 😉
DOBRY – ZŁY
Technika stosowana do „zmiękczenia” osoby, na której jest stosowana manipulacja. Jest ona bardzo popularna i zapewne większość kojarzy ją z filmów, przy przesłuchaniach. Jeden policjant gnębi, zastrasza itd., a za chwilę przychodzi drugi i mówi, że jest szansa na wyjście z tego, że on pomoże itd., ale „podejrzany” musi się przyznać. Osoba manipulowana może w takim przypadku łatwiej zaufać „dobremu” policjantowi i z nim kooperować. Przed zastosowaniem tej techniki przesłuchiwany zapewne nie chciałaby się przyznać, ale teraz będzie bardziej skłonny do tego.
BEZINTERESOWNOŚĆ
Sprzedawca udaje, że nie zależy mu na sprzedaży czegokolwiek. Neguje inne produkty i ogólnie sprawia wrażenie „szczerego”. Klient myśli, że skoro sprzedawca neguje swoje produkty i nie sprawia wrażenia specjalnie zainteresowanego sprzedażą, to zapewne nie chce nam nic wcisnąć. Dlaczego w takim razie nie kupić od niego, skoro wydaje się szczery? Technika może poskutkować jeszcze bardziej, jeśli „bezinteresowny” sprzedawca w pewnej chwili lekko zasugeruje, że „produkt tam na półce” jest dobry.
CZYM JEST MANIPULACJA TV?
Manipulacja TV jest to perfidny sposób wywierania wpływu na inne osoby, niekiedy ich kosztem. Celem manipulacji jest przekonanie „ofiary” do swoich własnych racji. Manipulacja bywa postrzegana jako zachowanie niemoralne, jednak w mediach jest nagminnie używana.
GRA NA EMOCJACH
Strach: Media bardzo często używają go do kreowania sytuacji politycznej kraju i odwracania uwagi od istotnych problemów. Mieszkańców ZSRR przez bardzo długi czas przekonywano, że cały świat chce ich napaść, a robili to po to, aby deficyty materialne można było logicznie wytłumaczyć – wydatkami na obronę kraju.
Kolejnym przykładem strachu może być „polowanie na czarownice”, które spowodowało egzekucję „czarownic” w większości krajów Europy. Ludzie bali się czegoś, co tak naprawdę nie istniało (podobnie jak powyższy przykład z ZSRR). Konformistyczne i absurdalne przekonania doprowadziły do bardzo brutalnego sposobu odzyskiwania bezpieczeństwa. Oto zarzuty, które były kierowane do skazanych: czczenie diabła lub paktowanie z nim, latanie do odległych miejsc na miotłach, nielegalne gromadzenie się na sabatach, kopulacja z inkubami lub sukkubami, kanibalizm (w tym zjadanie dzieci), sprowadzanie chorób, opętań, śmierci, impotencji, bezpłodności ludzi i zwierząt, profanacja hostii i mszy, a także zabicie krowy sąsiada, spowodowanie gradobicia, zniszczenie plonów i kradzież. Absurd to mało powiedziane, a jednak ludzie w to wierzyli, ponieważ byli całkowicie zmanipulowani. Można przypuszczać, iż dodatkowym aspektem, który umocnił ich przekonanie był konformizm (w skrócie: inni wierzą, to ja też).
Współczucie: Jest to równie silny sposób manipulacji co strach. Cierpienie, rozpacz i łzy mogą całkowicie zmanipulować racjonalny dyskurs. Przykład: zwiększone wydatki na cele socjalne będą aprobowane przez większość społeczeństwa, jeśli pokaże im się drastyczny obraz nędzy. Nie będzie miał znaczenia dla nich fakt, że będzie to spowodowane ich kosztem.
Antypatia: W okresie wzmożonych wyjazdów polaków do nielegalnej pracy za granicę, byli oni przedstawiani przez tamtejsze media jak zwykły margines społeczny. Do teraz na świecie w niektórych „pseudo” mediach uchodzimy jako złodzieje i alkoholicy.
DEZINFORMACJA
Obok prawdziwej informacji niekorzystnej dla mediów, wypuszczana jest kontrinformacja, mająca na celu zniwelować „falę uderzeniową” tej pierwszej. Czasami media są w stanie zatuszować ją zmyślonymi bredniami (byle tylko miało większą „falę uderzeniową” niż ta pierwsza). Prawo nakazuje sprostować fałszywą informację, jednak to nie jest żaden problem, ponieważ siła rażenia sprostowania dochodzi do znacznie mniejszego grona osób, niż informacja fałszywa. W gruncie rzeczy skutkuje to tym, że w dalszym ciągu spora grupa osób wierzy, że uprzednio podana informacja jest prawdziwa, bo zwyczajnie nie dotarło do nich jej sprostowanie.
PRIORYTET INFORMACJI
Podanie informacji w końcówce wiadomości znacznie obniża jej znaczenie. Kształtowanie przypadkowej hierarchii odbywa się również przez natychmiastowe pokazywanie nowych wiadomości nie dlatego, że są ważne, ale dlatego, że są nowe. Absurdalnym faktem jest przedstawienie wojny w Zatoce Perskiej, w którym dowiedzieliśmy się o trudnym życiu żołnierzy, niedobrej kuchni wojskowej, ale zabrakło istotnych informacji dotyczące samej wojny. Taki priorytet informacji przesądził o zniekształceniu obrazu rzeczywistości.
ZAKŁAMANE SONDAŻE
Dziennikarz pyta przypadkowe osoby uprzednio konstruując pytanie w taki sposób, by dostać oczekiwaną przez siebie odpowiedź. Można w mediach również zaobserwować te słynne „wobec ankietowanych…” – jakich ankietowanych? wujka, ciotki, syna i babci osób bezpośrednio związanych z przeprowadzeniem ankiety?
Perswazja to nic innego jak umiejętność przekonania innych do swoich racji. Często nie jest to zadanie łatwe i przyjemne. Oczywiście wiele zależy od podatności osoby przekonywanej na wpływy. Perswazja kojarzy się zazwyczaj z czymś dobrym. Jej siła świadczyć może o pewności siebie. Jeżeli jednak dana osoba nadużywa sztuki perswazji, może się okazać, że staje się dyktatorem, chcąc za wszelką cenę przekonać innych do swoich przekonań.
Jeśli perswazja przybiera tylko i wyłącznie łagodną formę, nie jest raczej zjawiskiem niekorzystnym. Gorzej, kiedy przybiera ona barwy manipulacji. Wtedy wybory do których zostaje nakłoniony przedmiot manipulacji stają się dla niego niekorzystne. Okazuje się, że umiejętność perswazji jest w zasadzie wykorzystywana przez każdego z nas na co dzień – wykorzystują ją przecież zarówno rodzice, chcąc nakłonić do czegoś swoje dzieci, ale i także rozmaici sprzedawcy czy twórcy reklam. Nie ma w tym fakcie nic zaskakującego, ani tym bardziej niezgodnego z prawem. Ponadto, każdy kto dobrze opanował sztukę perswazji z pewnością dobrze radzi sobie zarówno w sferze zawodowej, jak i prywatnej.
Cel perswazji
Celem perswazji jest przekonanie innego człowieka czy też grupy ludzi do racji czy zdania konkretnej osoby, która to właśnie stosuje zabieg perswazji. Zasadniczo przecież, każdy z nas, w różnych sytuacjach stosuje perswazję. Jednakże nie każdemu faktycznie udaje się przekonać jego rozmówcę do przedstawianych przez niego poglądów. Żeby więc nauczyć się skutecznie operować perswazją należy zwyczajnie próbować i nie poddawać się nawet jeżeli pierwszy zabieg nam nie wyjdzie. Nie jest to wcale takie trudne. Warto jednak dobierać odpowiednie metody do konkretnej osoby. Jeżeli zrobimy to w odpowiedni sposób, zwiększymy szanse na wygraną, czyli przekonanie rozmówcy do naszych racji. Przecież to właśnie jest celem perswazji.
Techniki perswazji
Istnieją różnorakie techniki perswazyjne. Jedną z nich jest duże zaangażowanie. Jeżeli osoba, na którą wywieramy presję za pomocą perswazji spostrzeże nasze zaangażowanie, to szanse na odniesienie sukcesu rosną. Łatwo to zobrazować na prostym przykładzie. Załóżmy, że jesteśmy w salonie samochodowym. Sprzedawca tak pięknie nas zagadał, że chcemy kupić nowe auto, pomimo, że wcześniej nie byliśmy przekonani do takiej opcji. Sprzedawca uśmiecha się, gratuluje wspaniałego wyboru, a po chwili wraca z umową. Chyba każdy z nas choć raz w życiu spotkał się z takim sprzedawcą, któremu naprawdę trudno było odmówić. To jest właśnie siła perswazji. Każdy dobry sprzedawca powinien ją mieć. I nie tylko sprzedawca. Perswazja przydaje się na wielu polach. Między innymi w życiu zawodowym oraz prywatnym. Jeżeli potrafimy przekonać innych do proponowanych przez nas założeń, to już właściwie połowa sukcesu. Oczywiście nic na siłę. Toteż jeżeli widzimy, że osoba na której próbujemy sprawdzić umiejętność perswazji nie jest zbyt „podatna”, to nie przesadzajmy z przekonywaniem. Czasami po prostu warto poprzestać na delikatnej perswazji, bez konieczności wprowadzania tak zwanych ciężkich dział.
Warto mieć także na uwadze, że istnieją różnorakie techniki wywierania wpływu na innych. Jedną z często wymienianych technik jest wzbudzanie autorytetu. Na przykład lekarz w białym kitlu wzbudza poważanie i poczucie bezpieczeństwa oraz zaufania. Tak samo osoba w todze kojarzy się ze sprawiedliwym osądem bądź pomocną dłonią na życiowych zakrętach. Jeszcze inną techniką perswazji jest społeczny dowód słuszności danej tezy. Im więcej osób potwierdzi konkretne przekonanie, tym bardziej słuszne i prawdziwe będzie się nam ono wydawać. Chcąc skłonić kogoś do jakiegoś ustępstwa, najlepiej jest zasugerować, że inni już się na nie zgodzili. Łatwiej będzie nam w takiej sytuacji przyjąć założenie, które zostało zaakceptowane przez większą grupę osób. Szczególnie wtedy, gdy grupa ta cieszy się sporym poważaniem czy sławą.
Siła perswazji jest czymś naprawdę istotnym. Zwłaszcza w dzisiejszych czasach, kiedy to, aby osiągnąć sukces trzeba niekiedy przekonać wiele osób do reprezentowanych przez siebie argumentów. Warto mieć to na uwadze i pracować nad swoją siłą perswazji. Można to robić na różne sposoby. Zawsze można zajrzeć do literatury dotyczącej umiejętności perswazji. Zapewne nie jeden raz przyda się nam bowiem ona w życiu.
JAK SKUTECZNIE NAUCZYĆ SIĘ TECHNIK MANIPULACJI?
Przede wszystkim – musi Ci zależeć. Nie ma możliwości, żebyś skutecznie potrafił manipulować, jeśli będziesz traktował to jak swoją należność za wiedzę o technikach wywierania wpływu. Jeśli nie będziesz autentycznie zaangażowany w cały proces, po prostu Ci nie wyjdzie.
JAK PRZYSWOIĆ SOBIE TECHNIKI?
W poprzednich częściach obecnej serii opisałem kilka technik, które powinieneś sobie przyswoić, jeśli chcesz być odporny na wszelkiego rodzaju manipulacje. Czy to w mediach, na ulicy, w pracy czy w związku. Jak więc to osiągnąć? Może Ci się to wydać banalne, ale po prostu trzeba ćwiczyć. Nic tak nie pomoże przyswoić Ci tych technik, jak trening. W niektórych książkach odnośnie programowania neurolingwistycznego (techniki wywierania wpływu, NLP) jest napisane, że z czasem to wejdzie w krew i będziemy to robić nieświadomie. Moje zdanie na ten temat jest takie, iż nieświadomie to możemy nabawić się czkawki, a nie posiąść umiejętność jak manipulować ludźmi. Za każdym razem jesteś świadomy tego, co robisz i jaki to ma przynieść skutek. Jeśli przyniesie nieoczekiwany skutek – zrobiłeś to przypadkiem i nawet o tym nie wiesz, to nie znaczy, że weszło Ci to w krew. Może na tej podstawie w niektórych książkach jest to opisane jako „nieświadome”…
CZY SĄ JAKIEŚ SPOSOBY, ŻEBY ŁATWIEJ PRZYSWOIĆ TECHNIKI?
Z własnego doświadczenia mogę stwierdzić, że przewidywanie zachowań ludzkich jest dobrym sposobem. Zakładałem sobie co chcę osiągnąć, jakie zdanie sformułuje, co dana osoba może na nie odpowiedzieć, a następnie formułowałem swoją odpowiedź na każdy wariant, który może paść – wtedy byłem przygotowany do rozmowy. Wiadomym jest, że to nie zawsze skutkuje, ponieważ nieraz osoby mówią całkowicie nieschematycznie i nie sposób tego przewidzieć. W większości przypadków jednak się udawało i wtedy doskonale wiedziałem czego muszę użyć, żeby nakłonić do danej rzeczy.
CO ZROBIĆ, JEŚLI UŻYJĘ TECHNIKI PRZEWIDYWANIA ZACHOWAŃ I NIE PRZEWIDZĘ ODPOWIEDZI?
Przede wszystkim nie panikować, kontynuować rozmowę i starać się użyć innego, również wcześniej przygotowanego sposobu. Jeśli używasz techniki przewidywania zachowań, staraj się opracować wyjście z każdej sytuacji, a zwłaszcza z takiej, w której osoba odpowiada nieszablonowo i nie pasuje to do typowych zachowań.
CO, JEŚLI OPRACUJĘ SOBIE WYJŚCIE Z KAŻDEJ SYTUACJI I JEDNAK NIE TRAFIĘ?
To znaczy, że nie opracowałeś wyjścia z każdej sytuacji. Wtedy staraj się użyć innej techniki, którą na pewno wcześniej sobie przyswoiłeś.
Zachęcam do kontynuowała tego artykułu poprzez udzielanie się w komentarzach bądź przesyłanie materiałów. Razem, dzięki wymianie własnych doświadczeń możemy z tego stworzyć naprawdę porządne kompendium wiedzy.
25 komentarzy
Żeby dobrze manipulować trzeba inwestować w swój rozwój osobisty.
Zeby to wszystko zrozumieć polecam zapoznać się z hipnozą – ja kupiłem takie nagrania HIPNOSENCJA i przekonałem się, że hipnoza i siła sugestii to najlepsze narzędzie w manipulacji – polecam poczytać o tych nagranich albo przetestować na sobie.
Rozwój osobisty jak najbardziej, choć nagrania hipnotyczne na mnie osobiście nie działają.
Pomijając reklamowanie konkretnego produktu – to komentarz sam w sobie wydaje się być manipulacją czytających:)))
Rozwój osobisty jest czystą manipulacją na ludziach nie umiejących sobie poradzić w tym „ciężkim” świecie :}
To też jest manipulacja
autor sam to stosuje wiec nie wiem czemu sie oburza.
Dołącz do strefy VIP
• Odbierz E-book „15 błędów, których nie należy popełniać podczas rozmowy kwalifikacyjnej”
• Uzyskaj dostęp do niepublikowanych materiałów
• Nie przegap najnowszyh aktualności i wydarzeń psychologicznych w swojej okolicy
darmowa probka
Witaj,
W artykule starałem się opisać techniki manipulacji takimi jakie są (czasem ze sporą dozą ironii), a nie je negować. W żadnym wypadku się nie oburzam 😉
Pozdrawiam
Czy z pieniędzmi działa – nie wiem, ale z obserwacji można zauważyć, że jeśli chodzi o wykonanie przysługi – faktycznie skuteczność jest niezła.
Czy z pieniędzmi działa – nie wiem, ale z obserwacji można zauważyć, że jeśli chodzi o wykonanie przysługi – faktycznie skuteczność jest niezła.
Witam, w zasadzie to dowiedzialem sie jedynie techniki wykorzystywane przez media/sprzedawcow.. Ale jak mialbym je wykorzystac w zyciu codziennym. Przeciez naklaniajac osobe do wykonania czegos nie powiem przeciez, zeby np. Posprzatal mi pokoj, gdyz juz wiele innych osob chce to zrobic… I go minie. ? moze dosyc niezgodny przyklad podalem, ale wiadomo o co chodzi. Byc moze cos przeoczylem, niezrozumialem. Przeczytam artykul jeszcze raz, w oczekiwaniu na odp. Pozdrawiam.
Hej,
Uzupełniłem artykuł o kolejne przykłady i techniki, które powinny odpowiedzieć na Twoje pytania 🙂
Pozdrawiam
Ja zauważyłem, że jak będziemy podczas swojej wypowiedzi potakiwac głową rozmówca będzie o 20% bardziej skłonny się zgodzić.
Ale dokładność – 20% jak to wyliczyłeś?
Hej,
Uzupełniłem artykuł o kolejne przykłady i techniki, które powinny odpowiedzieć na Twoje pytania 🙂
Pozdrawiam
Też mnie ciekawi skąd wymieniona procentowość, jednak potakiwanie rzeczywiście jest skuteczne, aby nawiązać swego rodzaju „więź” z rozmówcą.
tu juz chodzi o mowe ciala – glowa lekko pochylona w bok i wysunieta do przodu sprawia wrazenie ze wygladasz na osobe szczerze zainteresowana o czym gada druga osoba
Też dobrą opcją jest to gdy czegoś chcemy, załóżmy pieniądze od rodziców, papierosa od kolegi, 50groszy żeby ktoś Ci dołożył do browara to na koniec wystarczy dodać, „chcę tylko (papierosa,pieniądze) od Ciebie i NIC WIĘCEJ”. Zawsze działa : )
Fajnie, że ktoś choć w okrojonym stopniu, ale w miarę obiektywnie to opisuje… i za darmo 😉
Jeżeli ktoś ma ochotę zgłębiać tę wiedzę i potrzebuje praktyki – polecam udział w praniu mózgu na jakimś spotkaniu mlm lub sprzedaży bezpośredniej – tam te techniki używane są również bez pełnej świadomości prowadzących/sprzedających ogólnie naciągających, ale są to ciekawe doświadczenia… i znając ich podstawy można błyskotliwie podokuczać, tym samym może kogoś chroniąc przed wdepnięciem w g… więc warto!
Techniki manipulacji są bardzo powszechne zwłaszcza w sprzedaży. Takie zagrania jak kiwanie głową ze zrozumieniem. Tak przebrany sprzedawca w Bezinteresowność jest w stanie osiągnąć duże efekty. Sam długo pracowałem w sprzedazy także mniej więcej się orientuję i dużo czytam. Między innymi warto poszukać w magazynach jak Nowa Sprzedaż. Chętnie poczytam więcej jak macie jakieś propozycje. Pozdrawiam!
Mamy więcej 😉 Proponuję np. zajrzeć do artykułu o manipulacji w TV, być może Cię zainteresuje.
Dzięki zabieram się do lektury 🙂 !
a co mam zrobić jeśli mój znajomy jest świadomy tego, że nim manipuluje? – w jaki sposob postepowac jezeli osoba zauwazyla to?
Przestać nim manipulować!!!
Z tego co przeczytałem to prawda mówiąc nic nie jest w stanie mnie zaskoczyć. Widocznie nie jestem podatny na takie mało inteligentne manipulacje. Myślę że jestem bardziej wymagającym oponentem żeby cokolwiek mi wcisnąć albo wyłudzić:) pozdrawiam zmanipulowanych uważajcie na mnie hahaha