Następny artykuł serii – Konfrontacje #1
Konflikty
Dawno w niepamięć odeszły jeszcze nie tak dawno najważniejsze problemy życia codziennego, takie jak brak produktów spożywczych na półkach sklepowych czy brak jakiejkolwiek komunikacji od miejsca zamieszkania do najbliższej szkoły. Nie oznacza to jednak, że równie ważne problemy nie są wciąż obecne. Jednym z podstawowych kłopotów jest brak umiejętnej komunikacji z ludźmi, a także natychmiastowa niechęć w stosunku do innych w momencie, w którym ich zdanie jest odmienne od naszego. Również nieumiejętność podejmowania dyskusji i przyjmowania empatycznej postawy powoduje, iż co krok możemy się natknąć na różnego rodzaju konflikty. W dzisiejszym artykule chciałabym pokrótce przybliżyć Wam to zagadnienie, gdyż jest to jedna z niewielu rzeczy, którą bardzo dobrze znamy od strony praktycznej, natomiast mało kto interesuje się kwestią teoretyczną.
4 RODZAJE KONFLIKTÓW:
- Konflikt intrapersonalny: napięcie jednostki wywołane jest dążeniem do dwóch lub więcej sprzecznych celów (rodzice pragną przebywać w domu z dzieckiem, ale jednocześnie chcą robić karierę).
- Konflikt interpersonalny: napięcie między dwiema lub więcej osobami albo grupami, które mają sprzeczne cele.
- Konflikt o sumie zerowej: konflikty, w których wygrana jednej strony jest zawsze równa przegranej drugiej strony (tak jak w zawodach lekkoatletycznych).
- Konflikt motywów mieszanych: konflikt, w którym obie strony mogą zyskać dzięki współdziałaniu, a jednostka może zyskać jeszcze więcej dzięki rywalizowaniu ze swoim partnerem.
W CO LUDZIE GRAJĄ?
Strategia coś za coś – oznacza zachęcanie do współdziałania najpierw przez stosowanie zachowań kooperacyjnych, a potem przez powtarzanie działań przeciwnika lub rywalizacji, które podjął on bezpośrednio przed nami.
Rywalizujące osoby lub grupy – ludzie chętniej współdziałają, gdy grają przeciwko pojedynczej osobie niż przeciwko grupie.
Stosowanie gróźb – ludzie często wydają się popierać strategię, którą określamy jako „siedź cicho, ale trzymaj kij w ręku”.
ROZWIĄZANIA
Poszukiwanie rozwiązań integrujących – ludzie zbyt często są przekonani, że tkwią
w konflikcie o sumie zerowej, z którego może wydostać się tylko jedna strona. Nie zdają sobie sprawy, że w konfliktach o mieszanych motywach możliwe są rozwiązania korzystne dla obu stron. Takie efekty nazywane są rozwiązaniami integrującymi.
Negocjacje – forma porozumiewania się przeciwnych stron konfliktu, gdzie zainteresowani składają wzajemne propozycje i kontrpropozycje, a problem jest rozwiązany pod warunkiem, że obie strony osiągną zgodę.
Poszukiwanie ustępstw – GRIT – czyli stopniowe i odwzajemnione skłanianie do obniżenia napięcia. Strategia ograniczenia konfliktu w sytuacjach codziennego życia, w których:
- Informujesz o swojej chęci współpracy
- Współpracujesz
- Odwzajemniasz każde kooperacyjne działanie, ale:
- JeżeliTwój oponent działa agresywnie, odpowiadasz mu tym samym
Mediacja – wyrażanie zgody na udział trzeciej strony przy rozwiązywaniu zaistniałego konfliktu.
Arbitraż – sposób rozwiązywania konfliktów polegający na tym, że trzecia strona narzuca rozwiązanie konfliktu skłóconym partnerom.
To prawda, rzadko miewamy postawę empatyczną a często staramy się narzucać nasze racje. Ludzie w rozmowach ze sobą często „zabijają” swoje pomysły nawzajem zamiast dać rozmówcy rozwinąć temat i pozwolić koncepcji na rozwój. To bardzo niepokojące spostrzeżenie jakiego dokonałam ostatnio. Jeszcze bardziej niepokojące jednak jest to, że ciężko jest powstrzymać się przed rodzajem komunikacji, do jakiej jesteśmy przyzwyczajeni a zatem na zasadzie skąpca poznawczego, łatwiej jest nam odrzucić czyjś pomysł (temat) w zarodku niż pozwolić mu się rozwijać abyśmy musieli poświęcić czas na jego przemyślenie.