Jak się uczyć?

  • Udostępniam:

Każdy z nas spotkał się w okresie całego swojego życia z różnymi technikami nauczania. Nie wszystkie jednak przypadły nam zapewne do gustu. Warto też mieć na uwadze, że każdy z nas jest inny i to co jednej osobie przychodzi łatwo drugiej może przychodzić z trudem. Nigdy jednak nie można się zrażać przed spróbowaniem danej rzeczy. Jeżeli ona rzeczywiście nie spodoba się nam, to jeżeli istnieje taka możliwość mamy prawo z niej zrezygnować. Jeśli jednak na przykład jakiś nieulubiony przedmiot jest obowiązkowy, to już sprawa staje się trudniejsza. W takiej sytuacji nie wolno się zrażać i myśleć, że nigdy się czegoś nie zrozumie. Zawsze można pojąć choćby podstawy z danej tematyki. Pomóc nam w tym może z pewnością dobry korepetytor.

Techniki uczenia

Istnieją różne metody, pomagające w osiągnięciu wyższej koncentracji i zdolności zapamiętywania. Najważniejszym czynnikiem wpływającym na łatwość i szybkość przyswajania informacji jest koncentracja. Łatwo więc się domyślić, że jeżeli w naszym otoczeniu znajduje się coś co może rozpraszać naszą koncentrację, to trudniej będzie nam się skupić. Czynniki negatywnie wpływające na koncentrację można podzielić na zewnętrzne oraz wewnętrzne.
Do tej pierwszej grupy zalicza się: złe oświetlenie, nieodpowiednią temperaturę, hałas itp. Natomiast do czynników wewnętrznych należą: złe samopoczucie, brak odpowiedniej motywacji czy zaplanowania czasu nauki.O ile na czynniki wewnętrzne wpływu zazwyczaj nie mamy, to już na czynniki zewnętrzne tak. Dlatego jeżeli chcemy lepiej „przyjmować” wiedzę, to należy odpowiednio się do tego przygotować. Najlepiej jest być wyspanym i w miarę możliwości wypoczętym. Ważne jest też nasze bliskie otoczenie. Musimy uczyć się w wygodnej pozycji, w dobrze oświetlonym miejscu. Energia pokoju odpowiedniego do nauki także jest ważna. Powinien być on przestronny i jasny. Ciemne kolory źle nas nastrajają i powodują nieuzasadnione zmęczenie.

Techniki uczenia się

– Mnemotechnika – wśród bardzo wielu różnych technik rozwijania umysłu wciąż największą popularnością cieszą się techniki pamięciowe, związane z „wrzucaniem” informacji do swojej głowy i ich zapamiętywaniem. Te techniki są tak popularne z dwóch powodów. Po pierwsze, w krótkim czasie można je dość łatwo zrozumieć. Każdy przecież wie, że jeśli się czegoś nauczy w efektywny sposób, to powinien to przynajmniej na jakiś czas zapamiętać. Po drugie, efekty, jakie techniki pamięciowe przynoszą, przekraczają często najśmielsze oczekiwania uczestników kursów czy innych edukacyjnych przedsięwzięć. Okazuje się, że większość osób, w zasadzie niezależnie od swoich kwalifikacji, ocenia własną pamięć jako niewystarczającą. Wielu z nas uważa, że nie jest w stanie zapamiętać różnych pożądanych informacji. Natomiast ci, którzy twierdzą, że ich pamięć funkcjonuje doskonale, należą do nielicznych. Jednak już nawet po paru dniach stosowania jednej z mnemotechnik powinna pojawić się radykalna zmiana w postrzeganiu swoich własnych możliwości dotyczących pamięci. Co więcej, zwiększa się też zdecydowanie trwałość przyjmowanych treści. Te informacje, które mają największe znaczenie można lepiej przyswoić z pomocą specjalnego systemu krótkich powtórek, dzięki czemu prawdopodobnie pozostaną w naszym umyśle przez długi czas. Cała tajemnica związana z uzyskiwaniem ponadprzeciętnych wyników tkwi w odpowiednim wykorzystaniu możliwości ludzkiego umysłu.
– Technika haków – tutaj wykorzystuje się ogromną rolę skojarzeń w sprawnym działaniu pamięci. Tworzenie odpowiednich skojarzeń może z pewnością okazać się zbawienne. Ta technika polega na zapamiętywaniu informacji, dzięki skojarzeniu ich z wcześniej utrwalonymi elementami, które reprezentują liczby. Następujące po sobie liczby to haki, które mogą być tworzone w oparciu o odpowiednie dla poszczególnych osób skojarzenia. Jednak ta technika charakteryzuje się tym, że osoba, która ją stosuje musi posiadać dużą wyobraźnię i łatwo kojarzyć fakty. Wtedy może w krótkim czasie przyswoić i zapamiętać na dłużej istotne informacje.

Łańcuchowa technika skojarzeń

W tej technice kojarzy się ze sobą następujące po sobie elementy. Obrazy te przechodzą jeden w drugi, tworząc swego rodzaju film, widziany jedynie oczyma wyobraźni. Ta metoda jest pomocna w sytuacji, kiedy zależy nam na zapamiętaniu ciągu elementów. Załóżmy, że chcemy zapamiętać następującą listę zakupów: mleko, kawa, ser, jabłka, chleb. Należy w wyobraźni stworzyć łańcuch, łączący każdy następujący po sobie element z listy z poprzednim elementem.

Jak się uczyć?
5 (100%) Głosów: 1


Następny artykuł serii -

Podobał Ci się ten artykuł? Daj nam motywację do pisania kolejnych udostępniając go :)

  • Udostępniam:

Dodaj komentarz