Bestseller dnia

Higiena snu a zdrowie psychiczne

  • Udostępniam:

Idąc za Światową Organizacją Zdrowia, na stan psychiczny człowieka składają się trzy elementy:

  • dobra kondycja zdrowotna;
  • poczucie komfortu psychicznego;
  • utrzymywanie prawidłowych relacji społecznych.

Tym razem skupimy się nad kondycją fizyczną, na którą niezaprzeczalny wpływ ma regenerujący sen. Jest pewien zbór zasad, które pomogą Ci w pełni wykorzystywać godziny spędzone w łóżku.

Jak zadbać o zdrowy sen?

Nikt nie jest w stanie z dnia na dzień zmienić swoich nawyków o 180 stopni. Dlatego warto małymi kroczkami pracować nad lepszymi przyzwyczajeniami, aby z czasem wysypiać się lepiej i wstawiać z uśmiechem. Najważniejsze zasady higieny snu to:

  • ogranicz godziny spędzane w łóżku
  • nie próbuj zasypiać, gdy nie masz na to ochoty
  • zegarek nie powinien być widoczny, gdy zasypiasz
  • postaw na wysiłek fizyczny późnym popołudniem
  • zrezygnuj z kofeiny, nikotyny i alkoholu
  • usystematyzuj tryb życia
  • wstawaj rano o tej samej godzinie
  • zjedz ostatni posiłek 3 godziny przed zaśnięciem
  • ogranicz silne światło wieczorem
  • unikaj ciemnych pomieszczeń w ciągu dnia
  • wystrzegaj się drzemek w ciągu dnia

Dlaczego wysypianie się jest ważne?

Niewielka ilość snu powoduje, że nasze myśli stają się mniej logiczne, przez co nasze decyzje są zdecydowanie bardziej ryzykowne. Nie jesteśmy w stanie się odpowiednio skupić, a wyciąganie wniosków staje się trudniejsze. Spadek koncentracji i problemy z zapamiętywaniem to początek. Następnie pojawiają się wahania nastroju, brakuje nam przebojowości. Zaczyna nam brakować pomysłów. Z drugiej strony, nasz układ immunologiczny zaczyna szwankować, jesteśmy bardziej podatni na choroby. Warto zaznaczyć, że zmniejsza się produkcja estrogenów i testosteronu. W skrajnych przypadkach, powyżej czterdziestu ósmu godzin bez snu, jesteśmy:

  • wyczerpani,
  • nasze reakceje są wydłużone,
  • mamy problem z widzeniem,
  • Mięśnie i stawy bolą,
  • pojawiają się dreszcze.

Po trzech dobach bez snu sytuacja robi się już niezwykle groźna. Osoba, która nie śpi tak długo, traci poczucie rzeczywistości, ma halucynacje, a nawet przestaje rozpoznawać kolory. Co jakiś czas zapada w kilkusekundowy mikrosen. Przez tak dużą deprywacją snu może dojść nawet do zapaści. Wieczne zmęczenie i skrajne niedosypianie niejednokrotnie kończą się śmiercią z wyczerpania.

Są to elementy, nad którymi musimy pracować sami. Warto też pomyśleć o zapewnieniu sobie wygodnego i zdrowego snu dzięki dobrze dobranemu materacowi.

Jak materac wpływa na sen?

Według doradców materace Hilding – EuroMaterace.pl stara teoria, iż im twardszy, tym lepszy jest nieaktualna. Świetnie dobrany materac musi być sprężysty, dopasowany do ciała. W skrócie – ani za twardy, ani za miękki. Musisz leżeć wygodnie, nie zapadać się, nic nie powinno Cię uwierać.

Jak można to ocenić?

Obowiązuje zasada – mniejsza waga, twardość materaca mniejsza. Jak rozpoznać takie modele?

  • H1 – materac miękki, zaleca się dla wagi poniżej 60 kg;
  • H2 nazywany średnio miękkim proponuje się osobą w przedziale od 50 do 80 kg;
  • H3 to średnio twarde łóżko;
  • H4 materac twardy, waga użytkownika powyżej 100 kg.

H2 i H3 to zdecydowanie najpopularniejsze typy.

Sen – Twój przyjaciel

1/3 życia to bardzo dużo. Ok. 8h – tyle według badań powinniśmy spać, by wstać w pełni sił. Jednak to nie wszystko – liczy się to, w jaki sposób regenerujemy organizm. Niewygodny materac może nie tylko doprowadzić do chronicznego zmęczenia, ale także poważnych, nieodwracalnych urazów kręgosłupa.

Pamiętajmy także, że materac medyczny nie jest 100-procentowym lekarstwem na bolące plecy. Może pomagać w terapii, jednak jej nie zastąpi. Dalej należy korzystać z pomocy farmakologicznej i rehabilitacji, by kompleksowo rozwiązać problemy związane ze schorzeniem. Specjalistyczne certyfikaty, jakie posiada marka Hilding, świadczą o najwyższej jakości wykorzystanych materiałów i niepodważalnej funkcjonalności.

Zamiast uniwersalnego – personalizowany

Biorąc pod uwagę aspekty poruszone wyżej, wybierając model materaca nie możemy się kierowć sugestiami rodziny czy znajomych każdy ma inne oczekiwania. Dla ułatwienia wyboru przedstawiamy kilka uniwersalnych rad, które pomogą przy wyborze produktu idealnego.

1. Pozycja, w jakiej śpisz – ma bezpośredni wpływ na rozkład ciężaru ciała na materacu. Dla osób częściej zasypiających na plecach sugerowane są materace twardsze. Z drugiej strony, gdy śpisz na boku wybierz produkt bardziej miękki;

2. Wiercisz się podczas snu? Wybierz model z pianki termoelastycznej, dopasowuje się do kształtu Twojego ciała.

3. Materac dla jednej osoby czy dla pary? Wiedz, że:

– jeden szerszy materac będzie zdecydowani bardziej miękki, niż dwa węższe o tej samej konstrukcji;

– trwałość – żywotność jednego szerokiego materaca będzie natomiast mniejsza niż dwóch pojedynczych egzemplarzy;

– Największą wadą materaca “bonnellowego” jest wpływ ruchów jednej osoby śpiącej w tym samym łóżku na drugą. Oczywiście najbardziej osoby cięższej na lżejszą. Jest to rozwianie – technologia, z którego dbający o swoich Klientów producenci powoli rezygnują na rzecz materacy kieszeniowych;

– Duża różnica wagi – dwa osobne produkty do jednego szerokiego łóżka;

– Zakup jednego – wysokiej jakości szerokiego materaca lateksowego, kieszeniowego;

– zakup materac z pianką, która m istotną właściwość – pamięć kształtu, co z czasem pozwala na dopasowanie do użytkowników;

4. Na dopasowanym materacu kręgosłup osoby leżącej na boku powinien być prosty, natomiast przy leżeniu na wznak powierzchnia materaca powinna oddawać kształt kręgosłupa.

Często decyzji dotycząca zakupu materaca jest odkładana do ostatniego momentu. Kiedy już jesteśmy pod scianą decydujemy się na szybki, nieprzemyślany zakup. Kierując się często „promocjami” i opiniami w inernecie. Wybór tak istotnego elementu powinien być przemyślany, by sen był zdrowy, a poranek wypełniał uśmiech, a nie ból.

Następny artykuł serii -

Podobał Ci się ten artykuł? Daj nam motywację do pisania kolejnych udostępniając go :)

  • Udostępniam:

Dodaj komentarz