Strona główna Choroby psychiczne Depresja poporodowa – czym jest, objawy, przyczyny, leczenie

Depresja poporodowa – czym jest, objawy, przyczyny, leczenie

4
0
depresja poporodowa

Depresja poporodowa, znana również jako depresja poporodowa lub lęk poporodowy, jest rodzajem depresji, której doświadczają niektóre kobiety po urodzeniu dziecka. Nie jest niczym niezwykłym, że nowe mamy czują się smutne i niespokojne po urodzeniu dziecka – to normalne uczucia, kiedy przystosowujesz się do życia z noworodkiem. Ale więcej niż 3 na 10 kobiet ma poważniejsze negatywne uczucia po porodzie, które trwają dłużej niż dwa tygodnie. Jeśli jesteś jedną z nich, nie jesteś sama. Depresja poporodowa może być bardzo przerażająca i izolująca. Wiele świeżo upieczonych mam nie szuka pomocy, ponieważ nie wiedzą, że może im się to przydarzyć, wierzą, że nie potrwa to długo lub boją się tego, co inni pomyślą, jeśli się dowiedzą. Uzyskanie potrzebnego wsparcia jest jednak bardzo ważne – może mieć ogromny wpływ na to, jak szybko dojdziesz do siebie.

Co to jest depresja poporodowa?

Depresja poporodowa jest formą poważnego zaburzenia depresyjnego (MDD), która występuje w ciągu jednego roku po urodzeniu dziecka. Podczas gdy depresja może być spowodowana przez wiele różnych rzeczy, przyczyna depresji poporodowej jest wciąż nieznana. Najczęstsze objawy depresji poporodowej to smutek, niepokój, zmęczenie i brak poczucia własnej wartości. Te uczucia mogą być bardzo zróżnicowane i zmieniać się z dnia na dzień, a także mogą trwać przez kilka tygodni lub miesięcy. Depresja poporodowa jest znacznie częstsza u kobiet, które w przeszłości cierpiały na depresję lub lęk, które miały wcześniej traumatyczne lub stresujące wydarzenie, lub które mają wysoki poziom stresu, np. te z bardzo wymagającą karierą. Istnieją również pewne dowody, że genetyka może odgrywać rolę w tym, kto rozwija ten stan.

Objawy depresji poporodowej

Smutek lub skrajny smutek, który trwa znacznie dłużej niż „baby blues” (który zwykle trwa tylko kilka dni i jest uważany za normalny)

Poczucie przytłoczenia lub silnego stresu, nawet jeśli masz wszystko pod kontrolą

Drażliwość lub łatwe denerwowanie się na partnera, członków rodziny lub przyjaciół

Uczucie dużego niepokoju lub martwienia się rzeczami, którymi normalnie byśmy się nie przejmowali

Problemy z koncentracją lub podejmowaniem decyzji

Problemy z zasypianiem lub nadmierne spanie

Uczucie dużego zmęczenia i brak energii na cokolwiek

Myśli o samookaleczeniu lub samobójstwie

Przyczyny depresji poporodowej

Dokładne przyczyny depresji poporodowej nie są znane. Eksperci uważają, że w grę może wchodzić kombinacja czynników biologicznych, psychologicznych i społecznych. – Zmiany hormonalne i chemiczne w czasie i po ciąży – Jest to najczęściej wymieniany powód, ale może nie być jedynym. Zmiany hormonalne podczas ciąży mogą wpływać na podwzgórze, które jest odpowiedzialne za regulację nastroju. – Stres związany z opieką nad noworodkiem – Życie z noworodkiem może być bardzo stresujące i może przyczynić się do depresji poporodowej. – Genetyka – Depresja poporodowa może występować w rodzinie, więc jeśli masz w rodzinie historię depresji, lęku lub wczesnej śmierci (przed 50 rokiem życia), jesteś bardziej narażona na zachorowanie. – Duże zmiany w życiu – Duże zmiany w życiu, które mają miejsce w tym samym czasie, co narodziny dziecka, mogą również zwiększyć ryzyko zachorowania na depresję poporodową. Przykłady obejmują rozwód, utratę pracy lub przeprowadzkę do nowego miejsca. – Wcześniejsza historia problemów ze zdrowiem psychicznym – Kobiety, które w przeszłości cierpiały na choroby psychiczne, są bardziej narażone na depresję poporodową. – Inne warunki zdrowotne – Jeśli masz inne warunki zdrowotne, takie jak cukrzyca typu 2, wysokie ciśnienie krwi, itp. jesteś bardziej narażona na depresję poporodową.

Jak diagnozuje się depresję poporodową?

Depresja poporodowa jest diagnozowana na podstawie objawów wymienionych powyżej. Aby zdiagnozować depresję poporodową, objawy powinny być obecne przez ponad dwa tygodnie. Nie ma jednego badania krwi lub skanu, który może zdiagnozować depresję poporodową. Lekarze diagnozują ją na podstawie objawów i historii zdrowia. Jeśli uważasz, że możesz mieć depresję poporodową, umów się na wizytę u lekarza. Nie czekaj, ponieważ depresja poporodowa może mieć wpływ na Ciebie i Twoje dziecko. Lekarz porozmawia z Tobą o Twoich objawach i przeprowadzi badanie fizyczne. Może również wykonać kilka badań krwi i moczu, aby wykluczyć inne choroby.

Leczenie depresji poporodowej

Leczenie depresji poporodowej może być wyzwaniem, ale jest absolutnie możliwe. Jest kilka rzeczy, które możesz zrobić, aby poczuć się lepiej.

Wsparcie osobiste

Spotkanie z innymi kobietami, które przeszły przez to, przez co Ty przechodzisz, może pomóc Ci poczuć się mniej samotnie, udzielić Ci rad dotyczących radzenia sobie z depresją poporodową i zapewnić Ci pozytywne wsparcie. Niektóre przykłady wsparcia osobistego obejmują grupy wsparcia, terapię i uczęszczanie na zajęcia dotyczące porodu.

Leki – Depresja poporodowa może być leczona lekami, tak jak inne formy depresji.

Nawodnienie – Możesz nie mieć ochoty na picie wody lub jedzenie, ale spożywanie odpowiedniej ilości wody jest bardzo ważne dla Twojego zdrowia. Woda jest ważna dla trawienia i wypłukiwania toksyn z organizmu, pomaga również w regulacji nastroju. Innymi słowy, potrzebujesz wody, aby czuć się lepiej.

Sen – Uzyskanie co najmniej siedmiu godzin snu na noc jest ważne dla twojego nastroju i zdrowia psychicznego. Dobry sen może również pomóc w zmniejszeniu lęku i depresji.

Zdrowa dieta – Jedzenie zdrowej żywności może pomóc w regulacji nastroju, trawienia i poziomu energii. Jedzenie dobrze może również pomóc Ci lepiej spać i czuć się lepiej o sobie.

Podsumowanie

Depresja poporodowa to bardzo poważny stan, który dotyka wielu nowych matek. Może przydarzyć się każdemu i można ją leczyć terapią i lekami. Jeśli uważasz, że możesz doświadczać depresji poporodowej, porozmawiaj ze swoim lekarzem. – Bądź szczera wobec siebie i innych. Nie bój się prosić o pomoc. Jest wiele sposobów na to, by poczuć się lepiej. – Pamiętaj, że nie jesteś sama.

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here